JÄRNHÄSTEN FLEX

Efter att ha införskaffat den hydrauliska Järnhästen Flex och dessutom med griplastarvagn är jag helt införstådd med att detta kommer att bli en revolution för er som är Järnhästfantaster och även er som aldrig har kört en Järnhäst men funderar på det. Eftersom jag i alla år har kört manuell lastning av lättare stockar och winschat in de större med motorwinschen inser jag att den hydrauliska Flexen med griplastarvagn förenklar och gör utkörningen till en rolig upplevelse. Du behöver inte ta i en enda stock om du planerar noga din körning i terrängen dessutom går själva lastningen otroligt fort om du kan spaka eftersom kranen är riktigt snabb.

Jag kände direkt när jag fick detta ekipage i min hand att detta är klippt o skuret för mig och mina behov eftersom jag är inbiten älgjägare och även skogsägare.

I den bästa av världar vill jag ha ett ekipage som är litet, som jag kan sköta själv, transportera själv och ha tillgång till när jag behöver som dessutom tar liten plats och passar min plånbok.

Att den sedan hela ekipaget har bra snabbhet och kapacitet gör inte saken sämre.

Jag tror att detta är perfekt för små självverksamma skogsägare som vill sköta sin skog själv, framförallt ordna årsbehovet av ved, även mindre gallringar och det vill många men det blir stopp när virket ska ut. Då måste du leja in någon och då försvinner pengarna fort. Maskinen måste även vara utmärkt till trädfällare där du tillsammans med kombiflaket kan komma in i smala prång bakom hus och köra ut virke o ris och givetvis hela tomtfällningar och vid plantering då du kör ut plantorna.. Förstås till älgjakten är Järnhästen given, köra ut foder och matrial till jakttorn och även på skärgårdsöar en utmärkt dragare.

Varken Flexen eller griplastarvagnen är gjord för grov skog utan vanlig gallringsskog då trivs den bäst sedan kan du ju ta någon enstaka grov stock men då krävs som jag brukar säga teknik och det är a och o när man kör mindre maskiner.Du har givetvis timmerbanken och motorwinschen  som standard på Flexen om du vill köra ut grov skog tex vindfällen som ligger och det ultimata vare sig du kör med timmerbanke eller griplastarvagn är förstås att du hämtar virke i skogen med Järnhästen sedan kör du till en basväg där traktorn o en griplastarvagn väntar och du lastar direkt från Järnhästen till traktorvagnen. För att de ska fungera bra så är planeringen av vägar och tekniken när du kör och lastar mycket viktigt och det gäller alla små maskiner.

Givetvis så har du alla Järnhästens tillbehör som även passar till Flexen så du är inte låst på något sätt.

Min griplastarvagn är inte driven men Lennartsfors AB har på gång en driven griplastarvagn som ska bli kompatibel med Flexen och då blir framkomligheten ännu bättre.


Jag dubbade i skruvdubb i banden på Flexen för att få bättre fäste dels på tjälad mark,hala berg och även på kvistar och stammar och rotben.

Här till vänster ser ni ventilpaketet 5 spak

med 2 spakar till höger för stödbenen.

Här till höger ser ni det hydrauliska flyttbara redskapsfästet som reglerar trycket på maskinen och vid ojämn mark så flyttar du fästet bakåt då slipper man bändet i vagnsfästet om vagnen går lägre än maskinen.

Här ser ni vy från vänster sida med hydraulpaketet, hydrauloljetank, i och ur hydraulik höger spak, vänster spak redskaps fäste för förflyttning fram och tillbaka och rött reglage handgas.



Här ser du skruvarna du lossnar när du ska förlänga griplastarvagnen

Efter att ha kört några lass och prövat mig fram kan jag säga att runt drygt 4 meter är en bra längd att ha på virket. Då kan du hantera det bra med kranen samtidigt att du kan lasta av i en välta.

Gör man längre virke försvåras kranarbetet och dessutom svårare att nå när du lastar av.

Det känns även som om Flexen blir något svårare att styra när du får fullt lass på vagnen och det är väl inga konstigheter när trycket på maskinens band ökar.


Fullastad Flex med tunga telestolpar.

Stolparna är 4 meter och vissa något längre och som ni ser är vissa ganska grova och det är inga problem att lyfta dem med kranen.

Ett sådant här lass är väldigt tungt och du bör endast köra detta lass i lätt terräng.